[Reportatge] Outlast, i l’emergència dels indies

Outlast 2 va vendre 15 milions de còpies en un temps record. L’emergència de molts títols amb origen en xicotets estudis independents, els quals han traspassat la barrera del baix pressupost, cada cop es fa més freqüent. Red Barrels, la companyia rere la gran saga Outlast és el millor exemple d’aquest fenomen, i de forma molt merescuda.

Recuperem un article que varem publicar al maig de l’any passat a la revista de videojocs digital 6Dnassos.

No porten ni una dècada, i l’esclat dels videojocs independents ja mostren xifres sorprenents. I sí, a Xe Quin Pasme ens agrada molt aquest sector per raons obvies: la gran majoria de títols són produïts amb una filosofia de «fet per fans, per a fans», i a dintre del món de la supervivència i el terror no paren de donar-nos-en alegries. I esque no es per a menys, doncs la quantitat i qualitat de títols a dia d’avui és descontrolada. Hom ja no dóna abast per a conèixer tots els jocs que hi surten d’aquest tipus!

Així, crec que es important que donem les gràcies a Internet per tot aquest ventall de nous títols que ens ho estan fent passar d’allò més bé, passant-ho malament. Una de les sagues més exitoses, i vinguda del món dels videojocs independents, és Outlast.

Com haveu pogut llegir al títol d’aquest article, Outlast 2 ha venut ja 15 milions de còpies. Tornem a repetir: 15 MILIONS DE CÒPIES!!! És diu ràpid, i potser a alguns els hi puga semblar poca cosa, però res més lluny de la realitat. És una xifra extraordinària per a un títol de les seues característiques!

D’acord, potser Outlast 2 ja no era tan indie, ja que va tindre una inversió en pressupost de 1.4 milions de dòlars canadencs. Ara, esque aquestes 15 milions de còpies del títol els ha reportat uns beneficis de… 64 milions de dòlars! I això, òbviament, ja no es una recaptació d’una companyia independent. I esque potser que, Red Barrels, la companyia rere Outlast, s’ha fet gran.

El fet d’haver eixit per a les consoles de sobretaula, també els hi ha ajudat moltíssim. I esque en aquestes, Outlast es va permetre el luxe d’eixir en format físic a les botigues baix el nom d’Outlast Trinity, el qual inclou els dos primers capítols, més una expansió del primer. Un altre fet que ens demostra el cert nivell que ha abastit la companyia. Si que es de veres que els indies arriben ja a quasi totes les grans consoles, però molt pocs d’ells poden tindre la seua versió en físic, omplint les prestatgeries del Game o de MediaMarkt.

Els fundadors de Red Barrels, han donat una lliçó a les companyies grans. Sobretot, i amb molta coentor, a Electronic Arts, a la qual li van presentar el projecte del primer Outlast, allà per 2011, i el van rebutjar. I no només per Electronic Arts, doncs els seus creadors van buscar finançament mitjançant altres possibles inversors, sense obtindre grans resultats. I esque, se’ls va rebutjar amb l’argument que els videojocs d’aventures de terror per a un sol jugador estaven acabats. Quan va eixir el primer Outlast, els comptes de la companyia estaven a cero. Fet que cal comparar amb el que han arribat a ser avui en dia. Amb tot això, Red Barrels és l’exemple, podríem dir, «romàntic», de la petita companyia que ha lluitat gairebé a soles, i que, a dia d’avui, podria perfectament passar ja a la primera divisió.

Si no haveu provat cap dels dos capítols, us els recomanem de molt bona gana. Possiblement, és dels pocs títols de terror que et poden donar ensurts dels bons que hagen eixit últimament. I esque, ja se sap: hi han molts survival horror, però pocs donen por en realitat.

La gran majoria de títols tenen una ambientació que pretén donar mal rotllo, però això per si soles no crea un bon joc de terror. S’ha de saber agafar al jugador per sorpresa. I per això, cal esmunyir-se bé el cap creant formes per agafar-te desprevingut, i donar-te l’ensurt. Sorprendre’t. Horroritzar-te. És ací a on la bona mà de Red Barrels, ha demostrat que han fet bona feina. Com el bon músic, la gent ha sabut apreciar la qualitat, i han pagat per un concert que paga la pena. I això ja té mèrit.

El primer Outlast i la seua expansió, es troben per a Nvidia Shield TV Android, PC-macOS, PC-Ubuntu-SteamOS-GNU/Linux, PC-Windows, PlayStation 4, Nintendo Switch, i Xbox One; i Outlast 2 es troba disponible per a Nvidia Shield TV Android, PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch, i PC-Windows.

Comparteix això